Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Completion requirements
- „Sám ukazatel přidané hodnoty ještě nestačí na adekvátní vystižení kvality edukace...“ Souhlasíte s tímto tvrzením? Proč?
- Podle jakých kritérií je/by měla být hodnocena kvalita vzdělávání?
- Vysvětlete funkci kritérií v procesu hodnocení.
- Vysvětlete vztah mezi hodnocením a hodnotami.
- Vysvětlete rozdíl a vztah mezi vzdělávacími výsledky a vzdělávacími efekty.
- Jsou obtížněji zkoumatelné vzdělávací výsledky, nebo efekty? Proč?
- K jednotlivým kategoriím vzdělávacích výsledků (vědomosti, dovednosti, schopnosti, hodnoty, postoje) uveďte konkrétní příklady a pokuste se domyslet příklady vzdělávacích efektů, v nichž by se uvedené vzdělávací výsledky mohly projevit.
- Charakterizujte některý mezinárodní výzkum vzdělávacích výsledků a stručně shrňte jeho nejvýznamnější nálezy.
- Na příkladech vysvětlete rozdíl mezi vzdělávacími efekty a efektivitou (efektivností) pedagogické práce.
- Na příkladech vysvětlete rozdíl a vztah mezi výkonností, efektivností a přínosem.
- Stručně charakterizujte význam pojmu akontabilita v kontextu vzdělávání. Myslíte, že zavedení tohoto konceptu je pro vzdělávání spíše přínosné, nebo spíše kontraproduktivní?
- Pokuste se na příkladech popsat a vysvětlit dopady hodnocení na průběh vzdělávání.
- Prohlédněte si níže uvedenou tabulku:
VZDĚLANOSTNÍ STRUKTURA VYBRANÝCH SKUPIN OBYVATELSTVA ČR
(VĚK 15 LET A VÍCE)Pracovní síla Nezaměstnaní 5 136 258 100,00 % 420 433 100,00 % Vzdělání základní 399 782 7,78 % 103 645 24,65 % střední bez maturity 2 257 602 43,95 % 207 115 49,26 % střední s maturitou 1 809 846 35,24 % 92 834 22,08 % vysokoškolské 669 028 13,03 % 16 839 4,01 % Zdroj: Český statistický úřad, 3. čtvrtletí 2004 (zaokrouhleno)
Poznámky:- Pracovní síla = všichni práce schopní obyvatelé ČR (bez studentů, důchodců, zdr. postižených apod.)
- Pro „nematematiky“: procentní podíl = část / celek x 100. (Dle tohoto vzorce byla např. celková míra nezaměstnanosti 420433 / 5136258 x 100 = 8,2 %.)
Přičemž existuje tvrzení že „Čím vyšší je úroveň dosaženého vzdělání jednotlivce, tím vyšší je jeho šance na pracovním trhu získat zaměstnání a zároveň tím nižší je riziko, že se stane nezaměstnaným." (Průcha 1997, s. 381)
Vyvracejí údaje uvedené v tabulce výše uvedené tvrzení, nebo nikoli?
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
- Cíle, výsledky a efekty edukace: vztah mezi cíli a výsledky, rozdíl mezi výsledky a efekty, kategorie výsledků učení (vědomosti, dovednosti, schopnosti, hodnoty, postoje, znalosti); výsledky a efekty jako fáze vzdělávacího procesu.
- Cíle, výsledky a efekty edukace v návaznosti na fáze a dimenze kurikula.
- Rozdíl mezi výsledky a efekty, efekty a efektivnost.
- Kvalita vzdělávání a její hodnocení, evaluace, autoevaluace, dopady hodnocení na významnost vybraných oblastí vzdělávání, PISA, akontabilita.
- Cíle, výsledky a efekty edukace (stručné shrnutí).
- Co může být výsledkem vzdělávání (stručná rekapitulace): schopnosti, vědomosti, dovednosti, hodnoty, postoje.
Last modified: Saturday, 22 January 2022, 7:28 PM