ÚVODNÍ MOTIVAČNÍ ČÁST:

Jedná se o venkovní aktivitu. Každému účastníkovi je přiděleno jedno bílé plátno s obrysem kontinentů; mají k dispozici Školní atlas světa a tablet s Google Earth. Úkolem je nejprve využít přírodní materiály nalezené v okolí k sestavení vegetačních pásů Země (geobiomů) a poté společně definovat a mluvit o možných klimatických procesech, které ovlivňují  (pozitivně/negativně) místní krajinu a život v ní. 

Účastníci vytvářejí mapu samostatně. Aktivita probíhá „in situ“ a „in time“ a tvoří motivační část modulu. Prostřednictvím zážitkového učení, probíhá proces nezáměrného učení. 

Postup nebo jak na to?

1) Připravte si velký čtverec papíru (A1) nebo velké bílé plátno (staré prostěradlo) nebo vymyslete jiný originální způsob zobrazení mapy s obrysy jednotlivých kontinentů, kdekoli ve venkovních prostorách (ovšem vnitřní varianta je také možné, ale musíte si předem nasbírat potřebné přírodní materiály). Doporučujeme, čím větší plátno, tím lépe.

Obr. 1 Příklad připravených prostěradel s obrysy kontinentů na aktivitu Planeta z přírody

Zdroj: Kiš (2023)

2. Klikněte na atlas nebo otevřete mapu světových geobiomů v Google Earth. Inspiraci lze nalézt také zde: National Geographic Education: MapMaker - Biomes.

3. Úkolem je nyní sestavit vegetační pásy Země (geobiomy) do připravené vrstevnicové mapy z přírodních materiálů nalezených v okolí.

Obr. 2: Příklad vytvořené "živé" mapy geobiomů světa 

An example of a geobiome mapZdroj: Karvánková (2023)

Obr. 3: Příklad mapy geobiomů z přírodních materiálů

An example of a geobiome mapZdroj: Karvánková (2023)

4. Na vytvořenou mapu pak natočte krátké video se svým metodickým komentářem (zkuste definovat možné klimatické procesy, které ovlivňují (pozitivně/negativně) místní krajinu a život v ní).

5. Vlastní video následně představíte na společném online setkání, jehož součástí bude i zpětná reflexe tykající se vytvořených materiálů a diskuse všech účastníků kurzu.

Aktivita probíhá „in situ“ a „in time“ a tvoří motivační část modulu. Prostřednictvím zážitkové výuky, probíhá proces nezáměrného učení.


HLAVNÍ ČÁST: Nyní každý účastník dostane k prostudování jeden z materiálů z Toolkitu, po jehož přečtení musí začlenit své myšlenky do vlastních wordcloudů, které pak představí ostatním účastníkům (viz Obr. 4).

Obr. 4 Příklad worldcloudu na téma klimatická změna

Worldcloud example on climate change. Source: https://www.dreamstime.com/illustration/climate-change-word-cloud.htmlZdroj: https://www.dreamstime.com/illustration/climate-change-word-cloud.html (2023)

ZÁVĚREČNÁ ČÁST: Prezentace vlastních map z přírodních materiálů ostatním účastníkům, včetně diskuse o vlivu klimatických změn na vybrané geobiomy. Prezentace témat z materiálů Toolkit formou vytvořených wordcloudů.

Nakonec si vytvořte vlastní reflexi Aktivity 1 podle metodiky I.N.S.E.R.T (dotazník najdete v materiálech níže).


Modifié le: mardi 2 avril 2024, 10:34