Section outline


  • Tento předmět slouží jako všeobecný úvod do studia moderní pedagogiky a buduje základ pro studium dalších předmětů zabývajících se otázkami jednotlivých pedagogickým disciplín. Důraz je kladen na porozumění pedagogické terminologii a porozumění přístupům, které pedagogiku pojímají jako vědu sociální a jako humanitní (filosofující) obor. Studenti absolvováním předmětu získají:

    • znalost základních pedagogických pojmů a jejich systému;
    • přehled o disciplínách pedagogiky;
    • znalosti o principech vědecké práce a související porozumění možnostem a omezením empirického výzkumu ve vztahu k praxi, vztahu mezi výzkumem, teorií a pedagogickou praxí;
    • základní orientaci v soudobých teoriích výchovy a vzdělávání, jejich cílech, hodnotách a historických východiscích.

    Předmět nepředpokládá žádné vstupní znalosti nad rámec požadavků přijímacího řízení. Výhodou je předchozí seznámení se s knihou Přehled pedagogiky (J. Průcha) mj. doporučovanou pro přípravu na přijímací zkoušky.

    Organizace studia

    Výuka je koncipována formou "flipped classroom", což by se dalo přeložit jako "výuka postavená na hlavu". Co to znamená? Oproti běžnému modelu, kdy nejprve probíhá kontaktní výuka, ve které studenti dostávají následné úkoly, je tento předmět postaven přesně naopak: očekává se, že se – vždy v předstihu před kontaktní výukou – budete průběžně seznamovat s novým učivem, pomocí zde zpřístupněných studijních materiálů. Pokud to uděláte, můžeme čas kontaktní výuky využít k ověření, jak jste učivu porozuměli, k probrání obtížnějších pasáží, k diskusi, k upozornění na související zajímavosti nebo aktualizaci některých informací – a především k propojení učiva s vaší zkušeností, abyste si to, co se učíte, dovedli lépe představit a lépe tomu porozuměli. 

    prezenční formě studia je předmět organizován v podobě 2 hod. přednášek týdně, ale nečekejte klasickou přednášku. Přednášku chápejte pouze jako organizační formu vysokoškolské výuky, kde není povinná účast. Výuky se tedy nemusíte účastnit (zvlášť pokud nebudete připraveni, nemělo by to ani velký smysl), ale můžete ji vzít jako příležitost společně objevovat lepší porozumění pedagogice (vlastně se tedy bude jednat o "dobrovolný seminář", který ale bude dávat smysl jen tehdy, pokud budete chodit připravení).

    Čas výuky rozvrhovaný jako "přednáška" neslouží primárně k výkladu nového učiva (ten máte k dispozici zde), ale ke konzultaci složitějších aspektů učiva na základě otázek, které si připravíte. Případně se můžeme zaměřit na průběžné ověřování, jak jste studovanému učivu porozuměli, a zbylý čas můžeme využít jako příležitost pro prohlubování témat dle Vašeho zájmu (pokud přijdete s vlastními náměty nebo se budete doptávat v návaznosti na to, čemu se budeme ve výuce společně věnovat). Účast na přednáškách není povinná, slouží primárně jako pomoc pro Vaši přípravu na zkoušku (pokud se ale nebudete průběžně připravovat, nebude s čím pomáhat ;-).

    kombinované formě studia je předmět organizován v podobě 8 hod. rozvrhovaných do dvou bloků konzultací za semestr, ale dle svých možností a zájmu se můžete zapojit i do výuky PS. První rozvrhovaná konzultace bude věnována uvedení do předmětu, představení základní struktury učiva pro snadnější orientaci a případným otázkám, které již budete mít. Obsah druhé rozvrhované konzultace bude vycházet primárně z Vašich otázek k prostudované literatuře, věnovat se budeme výkladu vybraných obtížnějších pasáží. Aby bylo možné čas druhé konzultace využít v souladu s tímto záměrem, studijní materiály, které máte zde k dispozici, je třeba prostudovat předem (alespoň první celkové seznámení s obsahem předmětu, než budete materiály studovat a procházet podruhé v rámci podrobnější přípravy na zkoušku). Čas rozvrhovaných konzultací neslouží primárně k výkladu nového učiva (ten máte k dispozici v tomto online kurzu), ale ke konzultaci složitějších aspektů učiva na základě Vašich otázek, k ověřování porozumění studovanému učivu, příapdně jako příležitost k prohlubování témat dle Vašeho zájmu. Účast na konzultacích není povinná. Zároveň máte možnost využít skupinu v MS Teams ke společným diskusím o předmětu a můžeme případně domluvit společné konzultace dle potřeby i během semestru, pokud se na mne obrátíte.

    Studijní materiály

    U každého tématu máte k dispozici:

    • výběr studijních textů (jeden text složený z vybraných pasáží více publikací – odkazy na publikace vždy vedou k témuž textu, ve kterém máte vše pohromadě, proto se nelekejte, pokud se vám opakovaně otevře totéž) a 
    • audiozáznamy z přednášek z let 2006–2019 (ze záznamů byly vybrány příslušné pasáže a záznamy byly technicky upraveny – střih, snížení šumu, úprava hlasitosti apod.).

    Pokud budete mít zájem stáhnout si audiozáznamy a poslouchat je offline, najdete je ke stažení zde (formát MP3 v balíčcích po jednotlivých tématech; k rozbalení zip archivu, pokud si s tím Váš počítač neporadí rovnou, můžete použít např. program 7-zip).

    Důležité je začít včas. Zkuste se "hecnout" a studijní materiály k úvodnímu tématu si projděte ještě před začátkem výuky v prvním týdnu.

    Kromě zmíněných povinných studijních materiálů máte u jednotlivých témat odkazy na další zdroje. Ty využijte podle svého zájmu.

    Vedle ostatní literatury, kterou máte uvedenu dále, doporučuji jako referenční pomůcku tento slovník: PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 7. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.

    • Několik slov na úvod (nejen) pro studenty kombinovaného studia.