1. „Sám ukazatel přidané hodnoty ještě nestačí na adekvátní vystižení kvality edukace...“ Souhlasíte s tímto tvrzením? Proč?
  2. Podle jakých kritérií je/by měla být hodnocena kvalita vzdělávání?
  3. Vysvětlete funkci kritérií v procesu hodnocení.
  4. Vysvětlete vztah mezi hodnocením a hodnotami.
  5. Vysvětlete rozdíl a vztah mezi vzdělávacími výsledky a vzdělávacími efekty.
  6. Jsou obtížněji zkoumatelné vzdělávací výsledky, nebo efekty? Proč?
  7. K jednotlivým kategoriím vzdělávacích výsledků (vědomosti, dovednosti, schopnosti, hodnoty, postoje) uveďte konkrétní příklady a pokuste se domyslet příklady vzdělávacích efektů, v nichž by se uvedené vzdělávací výsledky mohly projevit.
  8. Charakterizujte některý mezinárodní výzkum vzdělávacích výsledků a stručně shrňte jeho nejvýznamnější nálezy.
  9. Na příkladech vysvětlete rozdíl mezi vzdělávacími efekty a efektivitou (efektivností) pedagogické práce.
  10. Na příkladech vysvětlete rozdíl a vztah mezi výkonností, efektivností a přínosem.
  11. Stručně charakterizujte význam pojmu akontabilita v kontextu vzdělávání. Myslíte, že zavedení tohoto konceptu je pro vzdělávání spíše přínosné, nebo spíše kontraproduktivní?
  12. Pokuste se na příkladech popsat a vysvětlit dopady hodnocení na průběh vzdělávání.
  13. Prohlédněte si níže uvedenou tabulku:

    VZDĚLANOSTNÍ STRUKTURA VYBRANÝCH SKUPIN OBYVATELSTVA ČR
    (VĚK 15  LET  A VÍCE)
      Pracovní síla Nezaměstnaní
      5 136 258 100,00 % 420 433 100,00 %
    Vzdělání základní 399 782 7,78 % 103 645 24,65 %
    střední bez maturity 2 257 602 43,95 % 207 115 49,26 %
    střední s maturitou 1 809 846 35,24 % 92 834 22,08 %
    vysokoškolské 669 028 13,03 % 16 839 4,01 %

    Zdroj: Český statistický úřad, 3. čtvrtletí 2004 (zaokrouhleno)

    Poznámky:
    • Pracovní síla = všichni práce schopní obyvatelé ČR (bez studentů, důchodců, zdr. postižených apod.)
    • Pro „nematematiky“: procentní podíl = část / celek x 100. (Dle tohoto vzorce byla např. celková míra nezaměstnanosti 420433 / 5136258 x 100 = 8,2 %.)

    Přičemž existuje tvrzení že „Čím vyšší je úroveň dosaženého vzdělání jednot­livce, tím vyšší je jeho šance na pracovním trhu získat zaměstnání a zároveň tím nižší je riziko, že se stane nezaměstnaným." (Průcha 1997, s. 381)

    Vyvracejí údaje uvedené v tabulce výše uvedené tvrzení, nebo nikoli?

 

Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)

  1. Cíle, výsledky a efekty edukace: vztah mezi cíli a výsledky, rozdíl mezi výsledky a efekty, kategorie výsledků učení (vědomosti, dovednosti, schopnosti, hodnoty, postoje, znalosti); výsledky a efekty jako fáze vzdělávacího procesu.
  2. Cíle, výsledky a efekty edukace v návaznosti na fáze a dimenze kurikula.
  3. Rozdíl mezi výsledky a efekty, efekty a efektivnost.
  4. Kvalita vzdělávání a její hodnocení, evaluace, autoevaluace, dopady hodnocení na významnost vybraných oblastí vzdělávání, PISA, akontabilita.
  5. Cíle, výsledky a efekty edukace (stručné shrnutí).
  6. Co může být výsledkem vzdělávání (stručná rekapitulace): schopnosti, vědomosti, dovednosti, hodnoty, postoje.
Ultime modifiche: sabato, 22 gennaio 2022, 19:28