ÚVODNÍ MOTIVAČNÍ ČÁAST:

Video se zabývá tématem plastového odpadu v mořích a oceánech v doprovodu popularizátora vědy Charlese Moora z Algalita Marine Research Foundation. Video je proloženo mnoha statistickými údaji a autentickými obrazovými materiály. Popisuje koloběh odpadků a odpovídá na základní otázky jako: „Jak se tyto odpadky dostanou do těchto míst?“ nebo „Co vytváří a jak se pohybují?“. Zabývá se vznikem odpadkových ploch, co způsobuje jejich shlukování a jaké jsou možnosti jejich likvidace. Na závěr se Charles Moore zamýšlí nad budoucností a změnami, kterými lidská společnost prochází.

Při sledování videa si každý účastník zapíše své poznámky do tzv. „myšlenkového oblaku“ (viz soubor myšlenkový oblak v kurzu).
 Následně budou v online debatě diskutovat o svých názorech zapsaných v jejich myšlenkových oblacích pomocí vodících otázek, jako jsou:

  • Zaznamenali jste nějaká možná řešení problému znečištění plasty?
  • Jak může toto znečištění ovlivnit každého z nás? 
  • Je to náš problém? 
  • Zamyslete se nad tím, jak můžeme předcházet znečištění moře, a jak postupovat při řešení tohoto problému. 
  • Jakými prostředky a cestami se odpad dostává do oceánu?

 HLAVNÍ ČÁST: 

  • Podívejte se na níže uvedené pokusy (viz soubory Pokus 1: Proudění vody v oceánu a Pokus 2: Vrstvení vody v oceánu podle jejích různých vlastností) a pokud chcete, proveďte je. 
  • Fyzikální experimenty se zabývají problematikou mořských proudů a stanovením slanosti vody (při těchto experimentech pak můžete mít šanci zažít, jak se voda přirozeně pohybuje ve světových oceánech). 
  • Vymyslete a připravte svůj vlastní experiment a poté jej proveďte sami. Při provádění experimentu také udělejte několik snímků.

ZÁVĚREČNÁ ČÁST:

  • Odevzdání návrhu experimentu (viz Závěrečná část Aktivity 3 níže v kurzu) se všemi jeho požadavky, jako jsou nástroje, popis experimentu (včetně jeho cíle, podrobného popisu experimentu, výsledku atd.) a fotografie nebo videa, která byla během experimentu pořízena. 
  • Vytvoření a odevzdání (viz Závěrečná část II.  Aktivity 3 níže v kurzu) vlastního plakátu/padletu/myšlenkové mapy nebo tabule s tematickým zaměřením na vzdělávání v oblasti nakládání s plastovým odpadem 
  • Společná prezentace výsledných materiálů a diskuse.


Obr. 1 Proudění vody v oceánu.
Obr. 2 Vrstevní vody v oceánu podle jejích různých vlastností.

Flow of water in the ocean

Layering of water in the ocean according to its various properties

Zdroj: AI generátor obrázků (2023).













Last modified: Wednesday, 3 April 2024, 10:13 AM