5. Ideová dimenze kurikula
Osnova sekce
-
Osnova tématu
- zprostředkující x vstřícný model stanovení cílů, funkce cílů
- základní cílové kategorie
- vlastnosti cílů
- taxonomie cílů
- zpracování cílů vzdělávání ve vzdělávacích programech
- ideová dimenze kurikula na rovině pedagogického myšlení
Klíčové pojmy
- zprostředkující x vstřícný model stanovení cílů; behaviorální přístup a aktivní slovesa; SMART (přístup projektového managementu ke stanovování cílů); chyby při vymezení výukových cílů
- dispozice, schopnosti, vědomosti, znalosti, dovednosti, hodnoty, postoje, zájmy, kompetence
- komplexnost, konzistentnost, kontrolovatelnost, přiměřenost
- kognitivní (vzdělávací), afektivní (postojové), psychomotorické (výcvikové) výukové cíle
- konkretizace, hierarchizace, operacionalizace cílů
- taxonomie kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů
- klíčové kompetence (k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní, digitální)
- pedagogické myšlení, učitelovo pojetí výuky
Zopakujte si z předchozích témat
- Formy / fáze kurikula a význam ideové dimenze kurikula (s. 33–34 studijního textu k tématu 3)
Další pomocné materiály ke studiu
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, kapitoly 3 a 4.
- § 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Úvod: ideová dimenze napříč fázemi kurikula
- Základní cílové kategorie
- Zprostředkující a vstřícný přístup ke stanovování cílů, formulace cíle ve správné perspektivě
- Kognitivní, afektivní a psychomotorická doména
- Komplexnost, taxonomie cílů v kognitivní, afektivní a psychomotorické oblasti
- Komplexnost a kontrolovatelnost cílů, operacionalizace, SMART, konkretizace, hierarchizace cílů
- Konkretizace a operacionalizace cílů v RVP ZV, klíčové kompetence a přístup k cílům
- Ideová dimenze na rovině pedagogického myšlení