Osnova sekce

  • Osnova tématu

    1. zprostředkující x vstřícný model stanovení cílů, funkce cílů
    2. základní cílové kategorie
    3. vlastnosti cílů
    4. taxonomie cílů
    5. zpracování cílů vzdělávání ve vzdělávacích programech
    6. ideová dimenze kurikula na rovině pedagogického myšlení

    Klíčové pojmy

    • zprostředkující x vstřícný model stanovení cílů; behaviorální přístup a aktivní slovesa; SMART (přístup projektového managementu ke stanovování cílů); chyby při vymezení výukových cílů
    • dispozice, schopnosti, vědomosti, znalosti, dovednosti, hodnoty, postoje, zájmy, kompetence
    • komplexnost, konzistentnost, kontrolovatelnost, přiměřenost
    • kognitivní (vzdělávací), afektivní (postojové), psychomotorické (výcvikové) výukové cíle
    • konkretizace, hierarchizace, operacionalizace cílů
    • taxonomie kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů
    • klíčové kompetence (k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní, digitální)
    • pedagogické myšlení, učitelovo pojetí výuky

    Zopakujte si z předchozích témat

    Studijní materiály k povinnému prostudování

    Další pomocné materiály ke studiu

    Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)

    1. Úvod: ideová dimenze napříč fázemi kurikula
    2. Základní cílové kategorie
    3. Zprostředkující a vstřícný přístup ke stanovování cílů, formulace cíle ve správné perspektivě
    4. Kognitivní, afektivní a psychomotorická doména
    5. Komplexnost, taxonomie cílů v kognitivní, afektivní a psychomotorické oblasti
    6. Komplexnost a kontrolovatelnost cílů, operacionalizace, SMART, konkretizace, hierarchizace cílů
    7. Konkretizace a operacionalizace cílů v RVP ZV, klíčové kompetence a přístup k cílům
    8. Ideová dimenze na rovině pedagogického myšlení