1. Didaktika jako disciplína pedagogiky: edukační realita v didaktických souvislostech
Section outline
-
Osnova tématu
- vymezení předmětu
- pojetí didaktiky v ČR a v zahraničí
- místo didaktiky mezi ostatními disciplínami
- edukační realita a edukační procesy: obecná charakteristika struktury v didaktických souvislostech
- výzkum, teorie a pedagogická praxe z pohledu didaktiky
Klíčové pojmy
- didaktika jako věda, didaktika jako klinický obor
- teorie, výzkum, poznatek, předpoklad, fakta a interpretace
- edukační realita, edukační procesy, edukační prostředí, edukační konstrukty, vstupní determinanty, kontext, multifaktorová povaha edukačních procesů; bezděčné, záměrné, řízené učení; intencionalita; struktura edukačního procesu
- vyučování, učení, výuka, vzdělání, vzdělávání, výchova, výcvik, edukace, edukátor, edukant, socializace, enkulturace
- předmět didaktiky: didaktika jako umění vyučovat / teorie vyučování / teorie vzdělá(vá)ní / teorie učení a vyučování
- „didaskein“, didaktika, die Didaktik, „didactic“, curriculum and instruction, pedagogy, research and development
- souvislost didaktiky a ostatních pedagogických disciplín (obecná pedagogika, dějiny pedagogiky, dějiny školství, srovnávací pedagogika, filozofie výchovy, teorie výchovy, sociologie výchovy, pedagogická antropologie, ekonomie vzdělávání, pedagogická psychologie, speciální pedagogika, sociální pedagogika, pedagogika volného času, andragogika, obecná didaktika, oborové a předmětové didaktiky, psychodidaktika, technologie vzdělávání, pedagogická evaluace, pedagogická diagnostika, pedeutologie, teorie řízení školství, vzdělávací politika, pedagogická prognostika)
- souvislost didaktiky s jinými obory: (kognitivní) psychologie, (neuro)biologie, epistemologie, management
- didaktika ve vztahu k výchově, didaktika ve vztahu k technologii výuky; učitelství jako pomáhající/nárokující profese
Důležitá jména
W. Ratke, J. A. Komenský, J. F. Herbart, J. Dewey
Zopakujte si z Úvodu do pedagogiky
- PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky
- Měli byste se orientovat v přehledu pedagogických disciplín, abyste byli schopni vymezit pozici didaktiky mezi ostatními pedagogickými disciplínami.
- Důležité jsou zejm. kapitoly 4.14, 4.15, 6 a 7. - PRŮCHA, J. Moderní pedagogika
- kapitola "Edukační realita: základní pojmy a vztahy"
- kapitola "Edukační procesy v kontextu společnosti"
Studijní materiály k povinnému prostudování
- KALHOUS, Z.; OBST, O.Školní didaktika, s. 17–18, 30–41.
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika, s. 13–24, 118–119.
Audiozáznamy starších přednášek (výklad a komentář k tématu)
- Předmět didaktiky (čím se didaktika zabývá); normativní a explorativní pojetí didaktiky, základní a aplikovaný výzkum, normativní a explorativní teorie, teorie jako systém poznatků uspořádaných pomocí hypotéz
- Doplnění k první části
- Didaktika jako umění vyučovací, jako teorie vyučování x teorie vzdělávání, cžv, (řízené) učení, vztah didaktiky k dalším disciplínám
- Rozlišení pojmů výuka a vyučování
- Cizojazyčné pojmy
- Kurikulum jako konceptuální rámec pro porozumění vzdělávání, hodnotová ukotvenost teorie vzdělávání
- Co je podstatou pedagogické práce? Zájem jako východisko.