Otázky, úkoly a doplňkové materiály k opakování a procvičování
Completion requirements
- Připomeňte si základní kategorie vzdělávacích výsledků (schopnosti, vědomosti, znalosti, dovednosti, hodnoty, postoje, zájmy, kompetence) uvedené v tématech č. 5 a 8 a uveďte pro každou kategorii konkrétní příklad. Pokuste se také o podrobnější rozlišení různých typů dovedností (intelektové, senzomotorické, pracovní, komunikativní) a vědomostí (fakta, pojmy, generalizace, zákony, principy, teorie).
- Na konkrétním příkladu uveďte alespoň dva znaky
osvojené dovednosti (tj. podle čeho se pozná, že si žák určitou dovednost
osvojil).
- Jaký je rozdíl a vztah mezi výsledky a efekty edukace?
- Co je to rezultátová forma/fáze kurikula? Jaký je její vztah k výuce, vzdělávacím výsledkům a vzdělávacím efektům?
- Pomocí modelu dimenzí kurikula na konkrétním příkladu popište dimenze vzdělávacího výsledku.
- Zvolte si příklad vzdělávacího výsledku a některou metodu zjišťování vzdělávacích výsledků a uveďte, zda/jak by bylo možné pomocí zvolené metody zjistit (popsat, charakterizovat) jednotlivé dimenze daného vzdělávacího výsledku.
- Jak rozumíte tomu, v čem spočívá problém akontability, resp. odpovědnosti za vzdělávací výsledky? Jak tento problém souvisí s kauzálními atribucemi?
- Co je to teorie kauzálních atribucí? V čem je důležitá pro pedagogickou praxi (z pohledu edukátora a z pohledu edukanta)?
- Popište zhruba strukturu procesu hodnocení (evaluace) vzdělávacích výsledků: diagnostika, formulace hodnotícího úsudku, sdělení výsledku hodnocení.
- Co je to autoevaluace? Jaké může mít funkce? Je jednoznačně pozitivní, nebo může být v něčem problematická (kontraproduktivní)?
- Jaký je rozdíl mezi hodnocením a klasifikací?
- Jaké jsou funkce hodnocení ve výchově a vzdělávání? Jaký vliv může mít hodnocení na vzdělávací proces?
- Na příkladech vysvětlete rozdíl mezi sumativním a formativním hodnocením.
- Na příkladech vysvětlete rozdíl mezi testy absolutního a relativního výkonu.
- Popište alespoň tři metody zjišťování vzdělávacích výsledků a uveďte příklady jejich použití.
- Na konkrétním příkladu popište, jak probíhá formulace hodnotícího úsudku (charakterizujte funkci hodnot a kritérií v hodnocení, představte možnost induktivního nebo deduktivního usuzování a kvantitativního nebo kvalitativního přístupu k hodnocení).
- Popište několik typů metod sdělování výsledků hodnocení vzdělávacích výsledků. Uveďte alespoň tři způsoby, jakými lze vyjádřit výsledky pedagogického hodnocení.
- Jaký je rozdíl mezi pedagogickou diagnostikou a pedagogickou evaluací?
- Proč je motivace strachem (např. strachem ze špatného hodnocení) špatnou motivací?
- Jak rozumíte tvrzení, že „nejlepší pokárání je to, které je oděno ve formu malé pochvaly“?
- Srovnejte metody ústních zkoušek a didaktických testů. V čem vidíte klady a v čem meze při užití těchto metod?
- V čem spočívají výhody a nevýhody možnosti neklasifikovat žáky známkami a nahradit tuto formu slovním hodnocením?
- Které metody hodnocení se považují za objektivní? Proč? Je subjektivita hodnocení problém?
- Popište stručně vybraný mezinárodní srovnávací výzkum vzdělávacích výsledků.
Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)
Last modified: Wednesday, 12 May 2021, 6:59 PM