1. Připomeňte si základní kategorie vzdělávacích výsledků (schopnosti, vědomosti, znalosti, dovednosti, hodnoty, postoje, zájmy, kompetence) uvedené v tématech č. 5 a 8 a uveďte pro každou kategorii konkrétní příklad. Pokuste se také o podrobnější rozlišení různých typů dovedností (intelektové, senzomotorické, pracovní, komunikativní) a vědomostí (fakta, pojmy, generalizace, zákony, principy, teorie).
  2. Na konkrétním příkladu uveďte alespoň dva znaky osvojené dovednosti (tj. podle čeho se pozná, že si žák určitou dovednost osvojil).
  3. Jaký je rozdíl a vztah mezi výsledky a efekty edukace?
  4. Co je to rezultátová forma/fáze kurikula? Jaký je její vztah k výuce, vzdělávacím výsledkům a vzdělávacím efektům?
  5. Pomocí modelu dimenzí kurikula na konkrétním příkladu popište dimenze vzdělávacího výsledku.
  6. Zvolte si příklad vzdělávacího výsledku a některou metodu zjišťování vzdělávacích výsledků a uveďte, zda/jak by bylo možné pomocí zvolené metody zjistit (popsat, charakterizovat) jednotlivé dimenze daného vzdělávacího výsledku.
  7. Jak rozumíte tomu, v čem spočívá problém akontability, resp. odpovědnosti za vzdělávací výsledky? Jak tento problém souvisí s kauzálními atribucemi?
  8. Co je to teorie kauzálních atribucí? V čem je důležitá pro pedagogickou praxi (z pohledu edukátora a z pohledu edukanta)?
  9. Popište zhruba strukturu procesu hodnocení (evaluace) vzdělávacích výsledků: diagnostika, formulace hodnotícího úsudku, sdělení výsledku hodnocení.
  10. Co je to autoevaluace? Jaké může mít funkce? Je jednoznačně pozitivní, nebo může být v něčem problematická (kontraproduktivní)?
  11. Jaký je rozdíl mezi hodnocením a klasifikací?
  12. Jaké jsou funkce hodnocení ve výchově a vzdělávání? Jaký vliv může mít hodnocení na vzdělávací proces?
  13. Na příkladech vysvětlete rozdíl mezi sumativním a formativním hodnocením.
  14. Na příkladech vysvětlete rozdíl mezi testy absolutního a relativního výkonu.
  15. Popište alespoň tři metody zjišťování vzdělávacích výsledků a uveďte příklady jejich použití.
  16. Na konkrétním příkladu popište, jak probíhá formulace hodnotícího úsudku (charakterizujte funkci hodnot a kritérií v hodnocení, představte možnost induktivního nebo deduktivního usuzování a kvantitativního nebo kvalitativního přístupu k hodnocení).
  17. Popište několik typů metod sdělování výsledků hodnocení vzdělávacích výsledků. Uveďte alespoň tři způsoby, jakými lze vyjádřit výsledky pedagogického hodnocení.
  18. Jaký je rozdíl mezi pedagogickou diagnostikou a pedagogickou evaluací?
  19. Proč je motivace strachem (např. strachem ze špatného hodnocení) špatnou motivací?
  20. Jak rozumíte tvrzení, že „nejlepší pokárání je to, které je oděno ve formu malé pochvaly“?
  21. Srovnejte metody ústních zkoušek a didaktických testů. V čem vidíte klady a v čem meze při užití těchto metod?
  22. V čem spočívají výhody a nevýhody možnosti neklasifikovat žáky známkami a nahradit tuto formu slovním hodnocením?
  23. Které metody hodnocení se považují za objektivní? Proč? Je subjektivita hodnocení problém?
  24. Popište stručně vybraný mezinárodní srovnávací výzkum vzdělávacích výsledků.

Doplňkové audiozáznamy (vhodné pro opakování a procvičování)

Last modified: Wednesday, 12 May 2021, 6:59 PM